Tahukah anda bahawa sebagai Nominated Sub-Kontractor (NSC) Klausa 22 Kontrak PAM Sub-Contract 2006 / PAM Sub-Contract 2018 membenarkan NSC untuk membuat tuntutan kewangan (loss and expense) jika sekiranya kemajuan kerja NSC telah terganggu akibat dari beberapa jenis halangan yang disebabkan oleh majikan, wakil majikan (Akitek & Konsultant) dan juga Kontraktor Utama (Main Contractor)?
Perbelanjaan tambahan (loss and expenses) ini adalah
perbelanjaan yang telah syarikat anda belanjakan disebabkan oleh halangan
halangan yang diluar jangkaan tersebut tetapi tidak boleh dibayar dibawah mana
mana peruntukan kontrak yang lain melainkan dibawah Klausa 22.1 sahaja.
Apakah perbelanjaan yang boleh dituntut dibawah Klausa 22.1 ini?
Perbelanjaan ini melibatkan semua perbelanjaan yang
ditanggung semasa tempoh kelambatan dan lanjutan masa (EOT) yang dibenarkan.
Kos ini melibatkan kos ditapak termasuk gaji kakitangan tapak, sumbangan EPF
dan SOCSO mereka, kos melanjutkan tempoh liputan Insuran dan Bon Pelaksanaan, bil
utiliti dan lain lain kos pengurusan. Selain dari itu, sebahagian dari kos
pengurusan ibupejabat juga boleh dituntut berdasarkan formula EMDEN.
Perbelanjaan ini menjadi lebih besar jika tempoh kelambatan
dan lanjutan masa (EOT) makin panjang. Ada yang melibatkan nilai jutaan
ringgit. Jadi, rugi kalau tidak menuntutnya kerana ia adalah wang yang telah
anda belanjakan akibat dari kesilapan pihak lain.
Adakah syarikat anda pernah membuat tuntutan ini dan adakah
tuntutan itu berjaya?.. Jika berjaya, TAHNIAH saya ucapkan, jika gagal ..
pernah kah sesiapa memberitahu anda KENAPA?
Pengalaman saya sebagai Pengurus Projek yang telah
berkecimpung didalam Industri Binaan selama lebih 39 tahun, menunjukkan hampir
tiada NSC yang membuat tuntutan ini kerana ramai kakitangan NSC yang kurang
faham tentang tuntutan ini dan peraturan peraturannya. Tuntutan “loss and
expense” ini memerlukan kerjasama erat diantara Sub-Kontraktor (NSC) dan juga
Kontraktor Utama. Kedua dua pihak akan mendapatnya kerana kelambatan dipihak
NSC juga akan menyebabkan kelambatan dipihak Kontraktor Utama dan dengan itu Kontraktor
Utama juga boleh menuntut “loss and expense” dipihak mereka.
Tahukah anda bila anda sebagai kakitangan ditapak projek
gagal membuat tuntutan, anda telah gagal menjalankan tugas didalam menuntut hak
yang disediakan oleh sub-kontrak kepada syarikat anda. Kegagalan anda bermakna syarikat
anda gagal mendapatkan semula segala apa yang telah dibelanjakan disepanjang
tempoh kelambatan dan lanjutan masa.
Syarikat boleh mengalami kerugian dan anda pula mungkin
kehilangan pekerjaan.
Bagi pemilik syarikat pula, jika kakitangan anda GAGAL
mendapatkan kembali wang yang telah anda belanjakan akibat dari kesilapan pihak
lain semata mata disebabkan oleh ketidakfahaman mereka tentang proses dan
prosedur tuntutan yang betul, maka itu adalah satu kerugian yang besar. Dengan
sebab itu anda perlu memastikan setiap ahli pasukan anda menhadiri seminar ini
bagi mengelakkan kerugian yang berterusan.
No comments:
Post a Comment