Nota Untuk Pegawai Kerajaan

NOTA UNTUK PEGAWAI KERAJAAN 

      Akta bayaran dan adjudikasi industri binaan atau singkatan dalam Bahasa Inggerisnya CIPAA telah mula beroperasi pada 15hb April 2014. Akta ini menyediakan mekanisma ‘ADJUDIKASI’ untuk mengadili pertikaian yang berlaku diantara pihak pihak yang berkontrak. Akta ini bertujuan untuk mengawal aliran tunai industtri binaan Selain itu ia juga bertujuan untuk menyeimbangkan kembali terma kontrak berat sebelah diantara majikan dan kontraktor. 

    Dengan adanya akta ini maka pihak kontraktor sudah boleh menyaman pihak kerajaan jika sekiranya kerajaan melanggar terma kontrak atau pegawai pegawai kerajaan bersikap cuai dan tidak adil didalam menjalankan tugas mereka. Jika kalah didalam prosiding adjudikasi, kerajaan akan terpaksa menanggung kos tambahan yang berupa kos faedah, kos prosiding adjudikasi dan kos penyediaan dokumen oleh pihak yang menang.

   Untuk mengelakkan dari kesan negatif akta ini, kerajaan mestilah memastikan mereka mempunyai bajet dan peruntukan yang mencukupi sebelum memulakan projek dan kontraktor dibayar mengikut terma perjanjian.

   Ketika ini agensi dan jabatan kerajaan mungkin merasakan mereka kebal dan tidak ada kontraktor yang akan menyaman mereka. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh kesukaran proses membuat tuntutan dan mendapatkan keadilan pada masa ini. Kes timbangtara atau mahkamah memakan masa bertahun tahun. Ini tidak memberi ruang kepada kontraktor kerana selagi mana kes mereka tidak diputuskan maka nama mereka akan disenarai hitamkan dari tender kerajaan.

   Namun begitu atas sifat akta ini yang memudahkan proses adjudikasi maka ruang untuk saman menyaman dibawah pengadilan CIPAA akan terbuka luas. Dijangkakan para pembekal dan subkontraktor tidak akan teragak agak untuk mengambil tindakan terhadap kontraktor utama jika sekiranya kontraktor utama gagal membuat pembayaran yang tetap (regular) dan tepat pada masanya. Maka jika sekiranya sebab utama kegagalan kontraktor utama itu adalah berpunca dari kegagalan agensi atau jabatan kerajaan yang terbabit membuat bayaran yang tetap dan tepat pada masanya kepada beliau maka kontraktor utama juga mungkin tidak mempunyai pilihan lain melainkan turut mengambil tindakan yang serupa terhadap agensi atau jabatan kerajaan yang terlibat. Sementelahan keputusan adjudikasi dibuat dalam tempoh yang singkat (± 3 bulan) maka tempoh senarai hitam mereka akan segera berakhir dengan berakhirnya proses adjudikasi. Tambahan pula sekiranya ramai kontraktor yang mengambil tindakan terhadap kerajaan maka apakah mampu kerajaan menyenarai hitamkan sebegitu ramai kontraktor dari memasuki tender tendernya.

    Persoalan seterusnya ialah bila ini berlaku dan kerajaan berada di pihak yang kalah dan terpaksa menanggung kos kos tambahan yang tiada didalam bajet asal projek maka siapakah yang akan bertanggungjawab menanggung segala bentuk kos tambahan akibat dari kekalahan itu. Kos ini walaupun tidak besar tetapi mengundang seribu satu masalah kepada pegawai yang terlibat menjaga projek.
Sementara itu untuk projek yang sedang berjalan sekarang ini, proses bayaran untuk kerja kerja perubahan (Variation Order) mengikut akta ini mesti dibayar secara progresif mengikut sijil bayaran interim. Penilaian kerja mesti dibuat dengan adil dan bayaran mesti dibuat secara penuh mengikut peringkat kerja yang telah dilaksanakan. Majikan tidak boleh lagi membayar 50 % atau 75% dari nilai kerja arahan perubahan tersebut sementara menunggu proses kelulusan dari pegawai atasan sepertimana yang lazim diamalkan sebelum akta ini berkuatkuasa.  

    Justru itu kelulusan arahan perubahan dan kadar harganya mestilah dipersetujui terlebih dahulu sekiranya jenis kerja arahan perubahan itu tiada didalam jadual kadar harga atau didalam kontrak sebelum kerja arahan perubahan itu dikeluarkan. Kegagalan mematuhinya akan menyebabkan kerajaan terdedah kepada saman dibawah akta ini. Justru itu ia amat memerlukan jabatan dan agensi kerajaan menukar sedikit birokrasi jabatan yang sedia ada pada ketika ini. 

   Proses kelulusan arahan perubahan dan kadar harga mesti dilakukan dengan cepat sebelum arahan perubahan dikeluarkan kepada kontraktor. Dijangkakan ini amat sukar untuk dilakukan dan kemungkinan kerajaan dibawa ke pengadilan adjudikasi bersebab dari perkara ini adalah besar. Sekiranya kerajaan kalah disebabkan oleh masalah birokrasi ini kerajaan terpaksa menanggung kos tambahan yang berupa kos prosiding adjudikasi, kos penyediaan tuntutan oleh kontraktor dan lain lain kos lagi yang dibenakan oleh akta ini.

   Didalam hal yang berkaitan dengan lanjutan masa (EOT) sekiranya kerja telah terlambat dan kontraktor memohon lanjutan masa dan pegawai penguasa pula tidak melayan permohonan EOT tersebut mengikut lunas lunas keadilan maka kontraktor juga boleh mengambil tindakan adjudikasi terhadap kerajaan bilamana kerajaan mula membuat tuntutan ganti rugi kerja tidak siap (LAD). Mengambil kira akta ini Pegawai Penguasa perlu membuat pertimbangan yang sistematik untuk menilai setiap permohonan lanjutan masa dari kontraktor. Keputusan yang bersifat “impressionistic” boleh dibawa ke pengadilan adjudikasi sekiranya kontraktor tidak berpuashati. 

   Disana pengadilan adjudikasi berkemungkinan akan meminta Pegawai penguasa membuktikan keputusan beliau mengikut kaedah penilaian yang sistematik dan munasabah mengikut lunas lunas kontrak dan piawaian industri. Sekiranya gagal maka kerajaan mungkin kalah dan menanggung kos tambahan yang juga tiada didalam bajet asal yang berupa kos prosiding adjudikasi, kos penyediaan tuntutan oleh kontraktor dan lain lain kos yang dibenarkan untuk dituntut dibawah akta ini.

   Kontraktor juga boleh menyaman kerajaan jika sekiranya pegawai pegawai yang menjaga projek cuai didalam menjalankan tugas mereka seperti gagal membuat penilaian yang tepat untuk bayaran interim. Jika sekiranya kontraktor merasakan dibuli oleh pegawai dan mempunyai bukti bahawa pegawai telah “ under value” bayaran yang sepatutnya diterima oleh mereka maka akta ini membenarkan mereka untuk membuat tuntutan terus kepada pihak kerajaan dan kerajaan perlu bertanggungjawab diatas kesilapan pegawai pegawainya termasuk menyediakan bajet untuk menampung kos prosiding adjudkasi dan lain lain kos yang dibenarkan oleh akta ini.

   Sebarang pertikaian seperti diatas kini boleh dibawa segera ke pengadilan adjudikasi oleh pihak kontraktor  tanpa menunggu projek tamat atau kontrak ditamatkan sepertimana proses timbangtara atau mahkamah. Proses adjudikasi akan terus dimulakan bilamana pihak kontraktor merasa terkilan dan  mengambil tindakan memulakannya sesudah berlaku pertikaian seperti yang diatas. 

   Keputusan akan dikeluarkan dalam tempoh yang singkat dan sekiranya kontraktor adalah pemenang maka beliau mempunyai beberapa remedi untuk dilaksanakan terhadap kerajaan. Antaranya ialah beliau boleh memperlahan dan memberhentikan kerja sehingga bayaran yang dipertikaikan itu diterima. Ini akan menyebabkan kelewatan projek dan imej jabatan pelaksana akan tercemar dimata pelanggan.

MINDA WIBAWA RESOURCES
HJ ISMAIL BIN OMAR
(ADJUDIKATOR BERTAULIAH)

No comments:

Post a Comment